Meer weten over onze aanpak? Meer info nodig? Bel ons op +3253701424 Contacteer ons via e-mail

In miljoenen keukenkasten over de hele wereld vind je ze terug: de potten van Tupperware. Het bedrijf startte 75 jaar geleden met de productie en de distributie van innovatieve, hoogwaardige en designgerichte bereidings-, opslag- en serviceoplossingen voor de keuken en thuis. Deze bekendheid heeft het bedrijf niet enkel te danken aan de unieke verkoopskanalen, maar ook aan de manier waarop ze mensen helpen om voedselverspilling tegen te gaan en de afvalberg te verkleinen.

Ook in het klantenportfolio van MAAAT is Tupperware een gevestigde waarde. De Belgische afdeling van het bedrijf in het Aalsterse Wijngaardveld is al meer dan 20 jaar klant.

Tom Van Vaerenbergh, Plant Manager bij Tupperware Belgium: “Nu hebben veel bedrijven - terecht - aandacht voor recyclage en circulaire economie, maar 20 jaar geleden was dat zeker niet het geval. Je kunt Tupperware wel een pionier noemen op dat vlak.

Wegwerpverpakkingen en voedselverspilling tegengaan zit echt in ons DNA. We staan ook bekend om onze return policy, het binnenbrengen van Tupperwareproducten die niet meer kunnen worden gebruikt. Oude producten die door onze klanten worden binnengebracht worden optimaal gesorteerd en gerecycleerd.”

MAAAT neemt taken uit handen zodat wij ons op onze kernprocessen kunnen focussen.

Tom: “In eerste instantie zorgden wij op onze Tupperwaresite in Aalst zelf voor het sorteren en vermalen van defecte producten. 10 jaar terug kregen we echter capaciteitsproblemen. Daarom deden we beroep op MAAAT, één van onze buren op het Wijngaardveld. Kapotte Tupperwareproducten die in België, Duitsland, Oostenrijk, Polen en Italië worden verzameld, brengen we naar MAAAT. Gemiddeld gaat dit over 65 paletten per week. De maatwerkers sorteren alle producten op het soort materiaal: er werden verschillende soorten plastics gedefinieerd en ook karton en metaal gaat in een aparte container. Drie types plastic worden ook ter plaatse vermalen, met machines die we hier speciaal voor installeerden.”

MAAAT helpt ons om afval zo hoog mogelijk opnieuw in de productieketen te brengen.

Tom: “Dankzij de hulp van MAAAT brengen we dus zoveel mogelijk afval terug in het productieproces, en liefst zo hoog mogelijk in de keten. De plastics die MAAAT voor ons sorteert en vermaalt, worden verkocht aan een opkoper. Via die weg worden ze verdeeld binnen industrieën waar ze perfect zonder veel handelingen kunnen worden verwerkt tot non-foodproducten, zoals bloempotten. Ook wij ontwikkelden in 2000 al een recycle range, RECYC-LINE genaamd, speciaal om ons gerecycleerd materiaal opnieuw te verwerken in gieters, keukenrolhouders, zeepbakjes… MAAAT helpt ons dus om ons afval opnieuw een waarde te geven.”

“Daarnaast kopen we ook materiaal aan dat is gemaakt van gerecycleerde wegwerpverpakkingen die werden afgebroken tot de pure bouwstenen en vervolgens opnieuw samengesteld tot polymeren. Dit materiaal mag opnieuw worden ingezet voor foodproducten. Tupperware maakt hier onder de naam ECO-LINE bijvoorbeeld herbruikbare rietjes, drinkflessen en sandwichdozen.”

Sorteren

De keuze voor MAAAT als partner is een win-winsituatie: we combineren duurzaamheid met sociale economie.

Tom: “Toen we 10 jaar geleden bij Tupperware beslisten om het sorteren en vermalen van defecte producten niet langer in eigen huis te doen, was aankloppen bij MAAAT een evidentie. MAAAT heeft de mensen en de skills in huis. Dat we onze visie op duurzaamheid kunnen combineren met sociale economie, is écht een meerwaarde. We willen mensen kansen geven op de arbeidsmarkt. Bovendien verloopt de samenwerking erg vlot en zijn er voldoende maatwerkers opgeleid om pieken of lastminute opdrachten op te vangen. Gemiddeld zijn er vijf mensen dagelijks voor Tupperware aan het werk op de site, maar in totaal zijn er nog eens zoveel collega’s die kunnen inspringen indien nodig. Zo zijn we er zeker van dat alles wat bij MAAAT binnenkomt, ook binnen de week het pand weer – gesorteerd en vermalen - kan verlaten.”

“Ook uit economisch oogpunt is werken met MAAAT een strategische keuze. De retourflow van defecte producten is nog steeds een kostenpost. Dankzij MAAAT kunnen we het verlies beperken, zowel op het vlak van transport als loonkost. Het maakt onze missie en visie van Tupperware economisch haalbaar.”

een echte meerwaarde

Nadenken over een takenpakket voor de toekomst.

Tom: “In zeer drukke periodes doen we ook een beroep op MAAAT voor assemblage-,verpakkings-, of bestickeringsopdrachten. In die zin zien we de samenwerking met MAAAT wel verder evolueren.

De basis zal blijven, maar bij het innoveren denken we na over hoe we meer kunnen recycleren en welke rol MAAAT hierin kan spelen. Het verwerken van gebruikt karton tot verpakkingsmateriaal is daar één voorbeeld van.

Ik weet zeker dat MAAAT een geschikte partner is om mee te denken in deze processen.”

Sorteren

Tupperware Brands Corporation is een van ‘s werelds grootste producten en distributeurs van innovatieve, hoogwaardige producten onder meerdere merken. Hun merken en productcategorieën omvatten onder andere designgerichte bereidings-, opslag- en serviceoplossingen voor de keuken en thuis. Al meer dan 75 jaar zet Tupperware zich in om een positieve impact te hebben op de wereld door mensen te helpen hun impact op het milieu te verminderen door het gebruik van herbruikbare, duurzame en gebruiksvriendelijke oplossingen die plastic en voedselverspilling minimaliseren. De Belgische afdeling van Tupperware, waar de bekende potjes worden geproduceerd, bevindt zich in Aalst. Meer over Tupperware lees je op www.tupperware.be.

Deze website maakt gebruik van cookies, waarbij o.a. bezoekersstatistieken gemeten worden. Meer info